Onze Edsel is een Edsel Ranger uit 1959. Zij komt oorspronkelijk uit Florida en is 2012 naar Duitsland geïmporteerd. Daar hebben wij haar aangekocht eind 2013.

Edsel is een merk dat is ontstaan uit Ford. Die wilde eind jaren 50 een goedkope auto met klasse en uitstraling. De Edsels zijn gebouwd in '58, '59 en '60, daarna was het over en uit. Door het ontwerp maar ook door de matige afwerking en lastige bouw (zij werden op maar liefst 7 aparte locatie's tussen andere Ford's door gebouwd) loonde het niet meer. Eind 1959 was de verkoop zover ingezakt dat eigenlijk niemand de auto's nog wilde kopen en werd besloten de produktie te staken.
Hierdoor is een Edsel zeldzaam aan het worden en zijn er nu wereldwijd nog ongeveer 6000, van de 118.267 die er oorspronkelijk geproduceerd zijn. Gelukkig zijn er genoeg oldtimer liefhebbers zoals wij die de schoonheid van een Edsel wel zien en ervoor zorgen dat deze auto's niet verloren gaan.

De auto is beschikbaar is voor trouwerijen, maar ook voor andere feestjes waarbij stijlvol vervoer in een iconische oldtimer belangrijk en gewenst is. Bel voor info en beschikbaarheid!

De "running restauration"

Update: 5 mei keuring RDW Almelo. Onze Edsel is mechanisch en motorisch helemaal RDW klaar en voldoet hopelijk aan de keuringseisen. Samen met Autorestauratiebedrijf Lensink & Kolstee hebben we haar in optimale conditie gebracht en rijdt zij weer voorbeeldig. We gaan het afwachten!
Update 7 Mei: Goedgekeurd, kenteken is onderweg en daarmee beschikbaar voor afspraken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We hebben afgelopen december 2013 onze Edsel gekocht bij RD Classics in Emmerich. Een week later was het zover, het ophalen. Omdat ze nog geen NL kenteken heeft moest dat op een kleine oplegger. Die had ik gehuurd bij Engelbarts in Lichtenvoorde. Zaterdag de 14e was het zover.

Hier stond ze nog vrolijk in de showroom te pronken. Hier is het waar we de beslissing genomen hebben haar te kopen:



S'morgens vroeg de oplegger voor BE rijbewijs opgehaald:



Bij RD de rijplaten uitgetrokken en naar binnen gegaan om de auto te betalen en op te halen:


Hier staat ze al op haar plek en hebben we haar met behulp van het personeel van RD Classics vastgezet voor een veilige trip naar Nederland:






Onderweg zie je dan dit in de spiegel. De trip was sowieso erg vermakelijk want ik heb nog nooit zoveel koppen onze kant op zien draaien.....:


En daarna eerst even naar huis gereden. Daar stond in no-time de hele buurt op stelten en heb ik al veel aanbiedingen gehad om een keertje mee te mogen rijden.

Wij als team; Kilian onze zoon en ik, de vader en mede-eigenaar naast mijn vrouw en zoon:



Ik had vooraf een stalling geregeld waar we rustig de Edsel klaar kunnen maken. Daar angekomen afgeladen en haar binnen gezet. De dinsdag en woensdag daarop heb ik alle lak- en chroomdelen gepoetst en de bekleding schoongemaakt. Tevens al dim- en grootlicht aan de praat gekregen. Knipperlichten werken nog niet.
Uit de States zijn inmiddels een werkplaats handboek onderweg en spiegels. 

19 December zijn we naar Lensink en Kolstee gereden op een eendagskenteken om de Edsel goed te bekijken op technisch gebied en haar voor te laten keuren. Hierbij kwamen de volgende dingen aan het licht:

- Lekje bovenop benzinetank
- Rubbers voorwiel ophanging moeten worden vervangen
- stuurstangen stelsel overmatige speling, gedeeltelijke vervanging kogels
- Verrotte stukken in onder deurdorpels. Was mij bekend en ingecalculeerd




Tevens is die dag de olie en filter vervangen. De olie die er op zat was smerig dun en is vervangen door Penrite 20W60. Dat vond de V8 denk ik wel fijn want die bedankte ons op de terugweg door lekker zoemend naar de stalling te rijden.
Met behulp van het ontvangen handboek weten we al veel meer wat betreft de technische gegevens, en we hadden het dan ook meegenomen.

We houden jullie op de hoogte wat betreft de kenteken keuring. 6 Januari 2014 gaat ze in ieder geval voor een identiteits onderzoek naar de RDW in Almelo. Hopelijk een mooie rit!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tussen Kerst en oud/nieuw hebben we de spiegels binnen gekregen uit de States:



Ze zijn NOS, dat betekend New Old Stock, nieuwe oude voorraad. Gemonteerd, en het ziet er donders goed uit!:




Ook nog aan het stoeien geweest met de verlichting, die doet het bijna...... Nog een beetje werk:




---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook aan de verlichting is werk zat. De achteruitrijschakelaar op de stuurkolom is defect en ik kan geen nieuwe krijgen voorlopig. Daarvoor een noodvoorziening gemaakt onder het dashboard:





En zie, het werkt!:



 De werkplek:


De schakelaars overbrugd:


En een vaste vacuümleiding voor de ruitenwissermotor:


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toerenteller ingebouwd:


Tank er onderuit, lekte iets:


Tank passing was niet correct, is ook aangepast:


Laswerk aan beide dorpels, binnenkant beide zijden geheel vernieuwd:



Tank weer op zijn plek:


Vacuüm ruitenwissermotor vervangen door elektrisch exemplaar:


Nieuwe carburateur (originele) uit de States laten komen:


Ontsteking verwijderd voor revisie:


Op de werkbank:


Bedrading afgewerkt/vernieuwd:


Bij Lensink en Kolstee, het restauratie bedrijf:


De motor met nieuwe carburateur en opnieuw opgebouwde ontsteking:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klaar voor de keuring:


Bij de RDW in Almelo de 5e Mei:




________________________________________________________________________________

En nu geheel klaar!:


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Geen opmerkingen:

Een reactie posten